کیسه صفرا یک ارگان کیسه مانند است که چسبیده به کبد قرار گرفته است و وظیفه نگهداری و ذخیره کردن صفرای تولید شده در کبد و انتقال آن به دستگاه گوارش را دارد. سنگهای کیسه صفرا معمولا از کلسترل (80%) و یا از کربنات کلسیم، کلسیم بیلیروبینات و یا ترکیبی از این مواد هستند.

دلایل تشکیل سنگهای کیسه صفرا :

1- افزایش مقدار کلسترل موجود در صفرا (مواد چاقی، خوردن غذای چرب و..............)
2- Stasis و یا کاهش سرعت حرکت صفرا از کیسه صفرا به سمت دستگاه گوارش و یا انسداد و قطع کامل این جریان.
3- عفونتهای صفرایی:  همانطور که سنگهای کیسه صفرا می توانند باعث بروز عفونت کیسه صفرا شوند، خود عفونت کیسه صفرا نیز می تواند به تشکیل سنگهای صفرایی کمک کند.
4- بیماریهای خونی مانند Sickle Cell Anemia و یا Thalasemia
5- چاقی
6- استفاده از داروهای ضد حاملگی و یا هورمون های استروژن در دوز بالا
7- کاهش وزن سریع
8- حاملگی
9- سابقه خانوادگی سنگ کیسه صفرا
10- در خانمها سنگ کیسه صفرا بیشتر از آقایان دیده می شود.

شکل و اندازه سنگهای صفرایی بسیار متفاوت است و این سنگها می توانند از اندازه های خیلی کوچک تا اندازه های 2 تا 3 سانتی مشاهده شوند.

علائم سنگهای صفرایی :

معمولا حدود 20% از افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، دچار علائم سنگهای صفرایی می شوند و باقیمانده افراد بدون علامت هستند.

1- عفونت کیسه صفرا
2- کولیک صفرایی که هر دو اینها می توانند باعث درد در ناحیه راست شکم و زیر دندها شوند که این درد می تواند به پشت و شانه راست نیز تیر بکشد.
3- تب
4- تهوع و استفراغ
5- زردی (در مواقعی که سنگ در مجاری صفرایی گیر کند می تواند باعث زردی شود.)

درحال حاضر بهترین، ساده ترین و ارزانترین وسیله تشخیص سنگ کیسه صفرا سونوگرافی می باشد. درمان سنگهای کیسه صفرا خارج کردن کیسه صفرا به روش جراحی می باشد که درحال حاضر در اکثر موارد به روش لاپاراسکوپیک انجام می شود.

درمان جراحی سنگهای کیسه صفرا در موارد ذیل توصیه می شود :

1- کولیک صفرایی
2- عفونت کیسه صفرا
3- انسداد مجاری صفرایی
4- عوارض ناشی از سنگ کیسه صفرا مانند فیستول کیسه صفرا به مجاری صفرایی و یا روده
5- عفونت پانکراس (پانکراتیت)
6- انسداد روده در نتیجه عبور سنگ به روده
7- در بیماران دیابتی با توحه به اینکه عوارض سنگهای کیسه صفرا بیشتر از افراد معمولی است توصیه می شود که حتی اگر شخص علائم سنگ را نداشته باشد نیز جراحی کیسه صفرا انجام شود.

جراحی کیسه صفرا در 95% مواقع با استفاده از روش لاپاراسکوپیک و در باقیمانده 5% با استفاده از روش جراحی باز که با ایجاد یک برش جراحی در قسمت راست شکم می باشد انجام می گردد. این روش نسبت به روش لاپاراسکوپیک احتیاج به بستری طولانی تر در بیمارستان و حداقل 4 تا 6 هفته استراحت بعد از عمل جراحی دارد، در حالی که بیمار در روش لاپاراسکوپیک 1 یا 2 روز در بیمارستان بستری می باشد و در 2 تا 3 روز بعد از ترخیص از بیمارستان می تواند به فعالیت قبلی خود باز گردد.

عوارض سنگهای کیسه صفرا :

1- عفونت کیسه صفرا (کوله سیستیت حاد)
2- انسداد مجاری صفرایی و بروز زردی
3- عفونت پانکراس (پانکراتیت)
4- انسداد روده
5- فیستول کیسه صفرا به روده یا مجاری صفرایی