به زخمهاى ناحیه مقعد که به دلایل مختلف در لایه اپى تلیال بوجود می آید و باعث ایجاد درد، خونریزى  و احساس سوزش میشود شقاق گفته می شود.

عضلات اطراف مقعد باعث ایجاد اسفنکترهاى مقعد که وظیفه حفظ و کنترل دفع مدفوع وگاز را دارند می شود. امروزه نشان داده شده که بالا رفتن بیش از حد فشار داخل مقعد در زمینه انقباض این عضلات باعث بروز شقاق می شود.

عوامل ایجاد کننده شقاق چیست؟

* یبوست : افزایش بیش از حد فشار داخل شکم مانند زور زدن بیش از حد در زمان دفع مدفوع
* اسهال طولانى مدت : در زمینه بیمارى هاى التهابى روده مانند کولیت اولسره و کرون
* بیمارى هاى زمینه اى مانند سرطان مقعد، AIDS، سل، تروماى ناحیه مقعد

علایم بیمارى شقاق چیست؟

1- خونریزى از ناحیه مقعد بویژه در هنگام اجابت مزاج و یا بعد از اجابت مزاج
2- درد
3- خارش اطراف مقعد
4- احساس ضایعه گوشتى در اطراف مقعد
5- درد مقعد هنگام سرفه کردن و یا ادرار

چه افرادى در معرض ریسک ابتلا به شقاق هستند؟

شقاق در هر سنى و هر فردى قابل مشاهده است ولى معمولا در افراد جوان، مبتلایان به یبوست مزمن، نوزادان، افراد حامله و مبتلایان به بیماریهاى التهابى روده بیشتر مشاهده می شود.

تشخیص شقاق چگونه گذاشته می شود؟

انجام معاینه ساده و مشاهده ناحیه مقعد جهت تشخیص بیمارى کافى است.

درمان بیمارى چگونه است؟

درمان بیمارى در مراحل حاد استفاده از روشهاى درمان طبى می باشد. اگر بعد از ٦ تا ٨ هفته از درمان طبى بهبود در علایم بیمارى مشاهده نشود، شقاق حالت مزمن گرفته است و در این مرحله معمولا درمان طبى فایده اى ندارد و اکثر بیماران احتیاج به درمان جراحى دارند.

درمان هاى کمکى:

1- اصلاح رژیم غذایى و نظافت شخصى اولین و مهمترین مرحله درمان است. نوشیدن آب و مایعات به اندازه مورد نیاز، استفاده از مواد غذایى لیف دار و رفع یبوست، اولین و شاید مهمترین مرحله درمانى هستند.
2- از نوشیدن و خوردن مواد غذایى و نوشیدنى داراى کافیین باید اجتناب کرد.
3- نشستن در آب ولرم باعث کاهش انقباض عضلانى در عضلات اطراف مقعد و در نتیجه کاهش درد و بهبود زخم خواهد شد.
4- در هنگام اجابت مزاج از زور زدن بیش از حد اجتناب کرده و در هنگام انجام نظافت ناحیه از اعمال فشار و تروما به این ناحیه خوددارى شود.

درمان دارویى:

با اعمال روشهاى بالا در حدود ٧٠٪ از بیماران بهبود پیدا می کنند. در صورتى که رعایت نکات فوق باعث ایجاد بهبودى نشود از داروهایى که باعث کاهش فشار داخل مقعد می شوند می توان استفاده کرد.

1- پماد و یا کرمهاى شل کننده عضلات
2- کرمهاى محتوى نیترو گلیسرین
3- داروهاى مسدود کننده کانالهاى کلسیم
4- تزریق بوتوکس به عضلات اطراف مقعد

درمان جراحی:

اگر درمان هاى طبى باعث بهبود بیمارى نشود، استفاده از روشهاى جراحى توصیه می شود. در روش جراحى اسفنکتر داخلى بیمار با یک برش بسیار کوچک بریده می شود و این باعث کاهش فشار داخل مقعد و بهبود علایم و درد بیمار می شود. درد بعد از عمل جراحى بسیار کم بوده و اکثر بیماران به مسکن احتیاج ندارند و معمولا می توانند در همان روز عمل جراحى و یا روز بعد از عمل جراحى از بیمارستان مرخص شوند.

چگونه می توان از بروز و یا عود شقاق جلوگیرى کرد؟

با تغییرات زیردر نحوه تغذیه و یا زندگى براحتى از تشکیل و یا عود بیمارى می توان جلوگیرى کرد.
١- افزایش مواد لیف دار در رژیم غذایى : ٢٥-٣٠ گرم لیف روزانه باعث نرم شدن مدفوع می شود. میوه ها، حبوبات، سبزیجات داراى مواد لیف دار مناسب هستند.
٢- نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافى
٣- نرمش و ورزش منظم: ورزش منظم باعث تنظیم حرکات روده، افزایش گردش خون و بهبود شقاق می شود.
٤- اصلاح روش اجابت مزاج: خوددارى از نشستن طولانى مدت در توالت، اجتناب از زور زدن در هنگام اجابت مزاج، و تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مقعد باعث جلو گیرى از ایجاد شقاق می شود.